duminică, 23 februarie 2014

Canadienii si sporturile de iarna


Canada s-a clasat pe locul al treilea in ierarhia finala pe medalii la Jocurile Olimpice de la Sochi de anul acesta, dupa Rusia si Norvegia.
Avand in vedere iernile canadiene si teritoriile intinse unde anotimpul alb dureaza chiar si 8 luni pe an (sau chiar permanent, in unele zone), acest rezultat remarcabil este, cumva, explicabil.

In Toronto, pe toata durata Jocurilor Olimpice, in mall-uri si alte spatii publice au fost amplasate ecrane imense unde oamenii se opreau sa vada competitiile de la Sochi, in special cand evoluau reprezentanti ai Canadei.

In timpul semifinalei la hochei dintre Canda si SUA,
atmosfera de la mall era la fel de insufletita ca si cea de la ringul de joc

Am vazut, de asemenea si afise de incurajare a delegatiei canadiene la Jocurile Olimpice.


Insa lucrul care arata cel mai bine, cred eu, ce inseamna pentru canadieni sporturile de iarna, este faptul ca pe bancnota lor de 5 dolari, pe care este imprimata imaginea unor persoane ce practica diverse sporturi de iarna, au inscriptionat urmatorul mesaj (bilingv, bineinteles, in Canada existand doua limbi oficiale: engleza si franceza): 
"Les hivers de mon enfance etaient des saisons longues, longues. Nous vivions en trois lieux - l'ecole, l'eglise et la patinoire - mais la vraievie etait sur la patinoire / The winters of my childhood were long, long seasons. We lived in three places - the school, the church and the skating-rink - but our real life was on the skating-rink".

Asta a spus-o un nene, Roch Carrier, scriitor canadian, si s-ar traduce cam asa: "Iernile copilariei mele erau anotimpuri lungi, lungi. Noi traiam in trei locuri - la scoala, la biserica si pe pationuar - dar adevarata noastra viata era pe patinuar".













13 comentarii:

  1. Statul care sustine, nu ca la noi. De aceea si in Romania performanta e slaba aproape in toate sporturile, cu mici exceptii.
    Bravo Canada!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Statul canadian se implica, in mod categoric, mult mai mult decat cel roman, in sustinerea practicarii sporturilor.
      De altfel, cred ca nici nu ar avea cum sa nu se implice, la cata tradtie au canadienii cel putin in ceea ce priveste sporturile de iarna: au organizat deja de doua ori Jocurile Olimpice de Iarna: in 1988 la Calgary si in 2010 la Vancouver.

      Ștergere
  2. Apreciez foarte mult tarile care îsi sustin sportivii ! Bravo Canada!
    Olanda sa clasat pe locul 5, dar este o prestatie enorma ptr tarisoara asta mica, fara munti si unde iernile nu sunt mereu, ierni!
    Anul acesta de exemplu a fost înghet doar în 10 nopti! Un adevarat record! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca nici Canada n-ar fi obtinut rezultate bune la olimpiada alba, atunci cine?
      Cu Olanda, insa, lucrurile stau total diferit. Si eu ii admir teribil pe olandezi pe de o parte pentru ca au o tara mica si sunt o mana de oameni si, pe de alta parte, pentru ca nu prea au ierni adevarate si nici relief potrivit pentru sporturi de iarna. Locul 5 la Olimpiada este colosal in conditiile astea! Deci, Bravo Olanda!

      Ștergere
  3. Eu nu prea sunt deloc in tema cu Olimpiada, n-am urmarit deloc. De fapt in general nu prea urmaresc competitii sportive, asa ca n-as sti ce sa zic decat felicitari castigatorilor.
    O saptamana frumoasa sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu prea am urmarit competitiile de la Olimpiada, sunt la curent mai mult cu rezultatele Canadei pe care le-am aflat din jurul meu aproape fara sa-mi propun: vedeam oamenii adunati la mall-uri, auzeam la stiri sau la oamenii din jurul meu. Mi-a placut atmosfera creata de cei ce se adunau sa vada intrecerile de la Sochi, se opreau in fata unui ecran indiferent ce ora era si ce probleme aveau de rezolvat, gaseau cateva momente ca sa traiasca evenimentul alaturi de competitorii lor preferati. Asta mi-a placut cel mai mult si asta m-a si determinat sa fac postarea asta. Aaa, si faza cu banii: nu ma asteptam sa puna pe bani un astfel de citat. De obicei am vazut citate din personaje marcante ale istoriei sau oameni de stiinta, in niciun caz gandurile unui scriitor despre iarna si sporturi de iarna! Dar asta este inca o dovada despre ce inseamna iernile si sporturile de iarna pentru acest popor!
      Toate cele bune si tie, Larisa!

      Ștergere
  4. Canada are o traditie destul de veche in sporturile de iarna si nu numai.Bravo lor.La noi nu avem pretentii,pentru ca asta e tara noastra.Am mai vazut si eu ,mai ales patinaj. O saptamana placuta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Are, are, o traditie frumoasa in materie! :-)
      Mare pacat pentru Romania pentru ca are un real potential! Dar, cine stie, poate in viitor or sa-l valorifice!
      Toate cele bune si pentru bunica de la Targoviste! :-)

      Ștergere
  5. Si eu apreciez statele care-si sustin si sportivii! Pacat ca in RO am pierdut aceasta traditie care, desi nu era foarte afirmata, exista candva. Apreciez si cetatenii care isi sustin sportivii si in alte cazuri, nu doar la... fotbal. (fie vorba intre noi: fotbalul aproape ca nu mai pare sport, ci doar... afacere).
    Felicitari pentru rezultatele obtinute! :)
    Saptamana minunat sa o petreci!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu apreciez popoarele care au inteles cat de important este sportul pentru dezvoltarea sanatoasa a unei natiuni (si nu ma refer doar la sanatatea fizica, stiut fiind faptul ca prin sport se cultiva si multe trasaturi ale caracterului uman).
      Din pacate, sportul romanesc nu trece in prezent prin cea mai buna perioada a lui.
      Toate cele bune si tie, Diana!

      Ștergere
  6. Minunata atmosfera! Superb articol inchinat sportului de iarna! Felicitari lotului national canadian pentru rezultatul obtinut!
    Caracterul unei natiuni este reprezentat in general la astfel de competitii - disciplina si grija pentru a transmite traditiile maii departe!
    Romania are zapada si munti frumosi, dar intetesul natiunii pentru sport este scazut... aproape absent, exceptie facand ceea ce are legatura cu fotbalul. Eu am crescut in Romania si nu a existat iarna sa nu merg la schi sau patinaj! Fetele tot asa mi le-am crescut. Ne-am mutat in Germania abia in anul 2000.
    Pacat ca lotul sportiv al Romaniei nu a avut sustinatori, abia 25 de persoane din 22 milioane!
    O zi minunata iti doresc Vulpito! Pup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Intr-adevar, atmosfera era foarte frumoasa in locurile in care se urmareau competitiile de la Olimpiada.
      Cel mai frumos a fost in ziua in care a avut loc semifinala la hochei Canada-SUA. Fiind in cursul saptamanii, toata lumea, fie ca erau angajati la companii private sau la institutii guvernamentale (inclusiv primul ministru al provinciei Ontario si deja celebrul primar al orasului Toronto, Rob Ford) si-au luat un ragaz ca sa vada meciul. In aceste conditii, a aparut un afis amuzant care zicea cam asa: "Ne pare rau, aceasta tara este inchisa momentan! Reveniti dupa terminarea meciului!" :-)

      Ștergere
  7. Minunata prezentare.Felicitari.

    RăspundețiȘtergere

Condica de sugestii si reclamatii: