sâmbătă, 15 noiembrie 2014

Caraibe, insula Grenada: Distileria de rom "River Antoine"

Caribbean, Grenada Island: "River Antoine" Rum Factory



O alta oprire in cadrul excursiei de o zi pe insula Grenada (excursie despre care v-am mai povestit in unele dintre articolele anterioare), a fost la distileria de rom "River Antoine". Este vorba, de fapt, despre un domeniu care, pe langa distilerie, cuprinde si cateva terenuri cultivate, in principal, cu trestie de zahar. Se afla pe coasta de NE a insulei.


Distileria functioneaza din anul, atentie, 1785! Este cea mai veche distilerie de rom din Grenada si functioneaza pe tot parcursul anului. Daca la Cooperativa de procesat nucsoara, conditiile de lucru vi s-au parut rudimentare si insalubre, stati sa vedeti cum era la distileria River Antoine!

Dupa ce am trecut de plantatiile de trestie de zahar, am ajuns la distilerie. Privelistea era cat se poate de interesanta: vegetatia si peisajele naturale tropicale, deosebit de frumoase, exotice (cel putin pentru mine), contrastau puternic cu constructiile vechi si darapanate in care se producea romul. Pe langa timpul lung scurs din 1785 de la infiintarea distileriei, aceste constructii au avut de suferit si din cauza numeroaselor rabufniri ale uraganelor, dintre care cel mai fioros este Ivan.

Plantatie de trestie de zahar









Turul se face cu ghid (o ghidusa negruta, in cazul nostru :-)) si rereprezinta o experienta interesanta. In mod normal, acest tur costa cam 2 USD insa in cazul excursiilor organizate de operatorii de turism, tariful este inclus in pretul excursiei.

Romul se obtine aici cu aceleasi utilaje si cu aceleasi tehnici ca in 1785! Am aflat ca trestia de zahar adusa de pe plantatiile din zona, este taiata si stoarsa de doua ori pentru a se obtine sucul. Pentru transportarea trestiei in cadrul distileriei cat si pentru zdrobirea ei, se foloseste puterea unei roti mari actionata de apa. Un aspect contradictoriu interesant, legat de aceasta roata, este faptul ca desi concentratia de zahar din trestie este la cel mai mare nivel in sezonul secetos, roata are cea mai mare putere in sezonul ploios, cand creste debitul raului pe care este amplasata! :-)


Sucul de trestie de zahar este depozitat in vase mari de metal si incalzit pe un foc facut din tulpinile stoarse de trestie de zahar, uscate bine la soare. Restul acestor tulpini, sunt folosite ca si fertilizator pe plantatiile de trestie de zahar sau pe alte plantatii. Asadar, nimic nu se iroseste!


Dupa ce sucul a fost incalzit, procesul de fermentatie incepe in mod spontan, datorita drojdiilor existente in mod natural in aer. Astfel, pentru fementatie, nu este necesara adaugarea niciunui fel de drojdie, fiind suficiente cele existente in aer. Procesul de fermentatie dureaza 8 zile dupa care, produsul obtinut in urma fermentatiei este gata pentru distilare. La focul de distilare se folosesc lemne intrucat deseurile de trestie nu au putere calorica suficienta. 


Din cate am inteles, tot romul obtinut la aceasta distilerie, este comercializat pe insula, productia fiind destul de mica pentru a se si exporta. Romul produs la "River Antoine Distilery" reprezinta un suvenir foarte cautat de turisti. Am luat si eu o sticla de 75% tarie. In cele din urma, aceasta a ajuns in Romania, drept cadou. :-)



La sfarsitul turului, turistilor li se da posibilitatea sa guste din sortimentele de rom produse acolo. Sortimentele au tarii diferite iar unele sunt combinate cu sucuri de fructe. Tot ce am gustat eu (inclusiv cel cu suc de mango) mi s-a parut incredibil de tare! 
Zona amenajata pentru degustare precum si micul magazin de unde se puteau achizitiona produsele distileriei, contrastau puternic cu ceea ce tocmai vazuseram, iti venea greu sa crezi ca romul atat de curat si limpede din sticlele expuse, fusese obtinut in incintele vechi si murdare, cu instalatiile acelea de sute de ani!







Apropos de instalatiile vechi, imi amintesc ca un turist a intrebat de ce nu se renoveaza fabrica. Raspunsul ghidei a venit prompt si a fost exprimat cu multa mandrie: "De ce sa renovam ceva ce inca functioneaza?!" Si parea chiar convinsa ca nicio imbunatatire nu ar fi necesara.

"De ce sa renovam ceva ce inca functioneaza?!"

In realitate, altele sunt motivele pentru care fabrica de rom nu este reparata si modernizata: pe de o parte, lipsa banilor iar, pe de alta parte, dorinta autoritatilor de a pastra vechile tehnologii pentru a asigurara ceva locuri de munca pentru localnici, fiind evident ca, o linie moderna de productie ar avea nevoie de muuult mai putini angajati.

Avand in vedere vechimea instalatiilor de productie, aspectul lor precum si modalitatea in care se lucreaza in aceasta distilerie, turistii care au vizitat-o i-au atribuit o serie de nume care mai de care mai sugestive: "Istoria in actiune", "Arheologie industriala", "Working Museum", fiind doar cateva dintre ele.

Intregul set de imagini de la distileria "River Antoine", il gasiti aici:

Lista tuturor articolelor despre vacanta in Grenada, o gasiti aici:
 http://vulpitacalatoare.blogspot.ca/p/caraibe.html






















Toaleta








18 comentarii:

  1. Foarte interesantă povestea romului! Faine fotografii, multe amănunte! :)
    Încă o mică dovadă a diversității umane!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci, Gigi! Ma bucur ca ti-a placut articolul si ca am putut sa ofer informatii interesante!

      Ștergere
  2. Bună Vulpița!
    Interesant articolul tău,pozele sunt superbe ca de fiecare dată!
    O duminică plăcută îți doresc,draga mea!
    Pupici și îmbrățișări!

    RăspundețiȘtergere
  3. Wow, parcă sunt două lumi într-una singură!:)
    Pup, Vulpiță!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce interesant, parca ar fi rupti de lume, dar din pacate cred ca e o zona destul de saraca.Nu as bea ceva produs in acea fabrica,mi se pare ca e produs in conditii insalubre.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaaa, zona nu este foarte dezvoltata, nivelul de trai este desul de scazut, turismul ii mai ajuta!
      Desi conditiile de productie sunt foarte precare, la cat de tare e romul acela, nu cred ca mai scapa vreun microb! Eu am gustat si am supravietuit! :-)

      Ștergere
  5. Mi-a placut mult aceasta calatorie.Nu stiu daca am baut vreodata rom,dar acum as avea rezerve.Pozele tale sunt minunate cu vechi si nou,cu plante si flori.Toate bune!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare bine ca ti-a placut si aceasta "vizita"! Nici eu nu bausem rom si eram foarte curioasa. Nu mi-am dat prea bine seama de gustul lui adevarat, mi s-a parut foarte tare. Are o vaga legatura cu esenta de rom pe care o folosim la prajituri.
      Numai bine si tie, Flori!

      Ștergere
  6. Foarte interesant articolul, vulpiţa. Eu sunt anti-alcool, aşa că din partea mea sărmanii oameni ar rămâne fără locuri de muncă, însă m-a impresionat strategia autorităţilor de-a păstra vechea tehnologie pentru ca oamenii să-şi poată câştiga coşul zilnic.
    Uite cum gândul mi se îndreaptă spre zicala binecunoscută, " e rău cu rău, dar mai rău fără de rău ".
    Zile frumoase şi numai bucurii îţi doresc, vulpiţa. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Stefania!
      Nu-ti face griji ca tu nu bei, au grija canadienii, americanii si englezii sa le creasca veniturile cu fiecare vacanta pe care si-o petrec acolo! :-) La cum i-am vazut eu pe astia ca beaau...!
      E bine ca pastreaza metoda originala de productie da', parca, un pic de reparatii si curatenie pe ici, pe colo, n-ar strica!
      Toate cele bune si tie!

      Ștergere
  7. o experienta fantastica! eu nu am vizitat niciodata o rafinarie de trestie de zahar, asa ca iti sunt foarte recunoscatoare ca m-ai luat cu tine, în acest tur virtual, extrem de interesant! pupici :-*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Carmen! Esti draguta ca de obicei!
      Si mie mi s-a parut o experienta deosebita vizita asta!
      Te pup si eu! Numai bine!

      Ștergere
  8. Bravo lor! Bine că ştiu să păstreze ceea ce e vechi şi încă bun şi să mai şi atragă turişti cu asta! Îmi închipui că şi romul este mai bun, după metodele tradiţionale.
    Frumoasă experienţă!
    Numai bine, Vulpita! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru felul cum atrageau turistii cu lucruri de genul asta, si eu i-am admirat. Despre rom, nu stiu ce sa zic, daca e mai bun sau nu fabricat asa, nu ma pricep si nici n-am mai gustat vreodata rom original, ca sa compar. Oricum, cel de la ei mi s-a parut foaaarte tare.
      O experienta interesanta, intr-adevar!
      Multumesc, Alex! Numai bine si tie!

      Ștergere
  9. Interesantă nota de călătorie! O experienţă inedită şi pentru tine! Bravo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci, Cora! Sa stii, ca a fost interesant!
      Numai bine iti doresc!

      Ștergere

Condica de sugestii si reclamatii: